سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فضیلتها چهارگونه اند : یکی از آنها حکمت است که قوامش اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
دین وزندگی
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» فایده ی امامی که غایب است

علامه‌ طباطبایی در پاسخ به این پرسش که "چگونه می‌توان از امام غایب بهره‌مند شد؟" می‌فرماید امام معصوم وظیفه‌ هدایتی خود را به دو گونه اعمال می‌کند: 1. هدایت به معنای ارائه‌ طریق و 2. هدایت به معنای ایصال به مطلوب. امام برای اجرا و اعمال هدایت نوع اول نیاز به حضور فیزیکی در میان مردمان دارد؛ اما برای هدایت نوع دوم نیازی به حضور جسمانی و مراوده‌ حضوری با مردم ندارد.
به تعبیر دیگر، باید دانست که وظیفه‌ امام در بیان صوری معارف و راهنمائی ظاهری مردم خلاصه نمی‌شود؛ بلکه امام همانطور که وظیفه‌ راهنمایی ظاهری مردم را به عهده دارد همچنان ولایت و رهبری باطنی اعمال را نیز بر عهده دارد و اوست که حیات معنوی مردم را تنظیم می‌کند. بدیهی است که حضور یا غیبت جسمانی امام در انجام وظیفه‌ هدایتی نوع دوم تأثیری ندارد؛ زیرا امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف و اتصال دارد اگرچه از چشم جسمانی ایشان پنهان است. (محمد حسین طباطبایی، شیعه در اسلام، ص 152).
پاسخ دیگری که به این سؤال داده شده این است که همه‌ ابعاد وجود امام لطف است. بنابراین، اصل وجود امام، صرف‌نظر از سایر ابعاد وجودی‌اش، لطف است؛ زیرا وجود امام به معنای وجود انسان کامل در نظام احسن الهی است و این چیزی است که مقتضای علم الهی و رحمت و کمال مطلق اوست. افزون بر این تصرّف امام نیز لطفی دیگر است، اعم از این‌که این تصرف ظاهری باشد یا باطنی و اعم از این که تصرف در جنّ باشد یا انس یا غیر اینها. حال اگر مانعی برای حضور و ظهور امام وجود داشته باشد این به لطف بودن امام در سایر ابعاد ضرری نمی‌زند. زیرا مانع ظهور، او را از یک یا چند بعد از ابعاد لطف وجودی‌اش بازداشته است و نه از همه‌ آنها. (ر.ک: بدایة المعارف الالهیة، ج 2، ص 169 - 167).
یکی دیگر از فواید وجود امام این است که وجود امام و رهبریت معصوم دینی و اجتماعی، ولو در پس پرده‌ غیبت باشد، برای سازماندهی اجتماعی جامعه‌ مؤمنان منبع بی‌پایان انرژی و تحرک و استقامت است. امام صادق (ع) در پاسخ یکی از یارانش که گفت: "مردم چگونه از حجّت غایب پنهان بهره‌مند شوند؟" فرمودند: "همان‌گونه که از خورشید در پشت ابر بهره می‌برند". امام زمان خود نیز در نامه‌ای وجود شریف خویش را در دوران غیبت به خورشید در پسِ ابر تشبیه کرده است. این تشبیه نشان‌دهنده‌ آن است که نور وجود و هدایت و سایر کمالات و برکات به یمن خورشید وجود او به انسانها می‌رسد.
حالت انتظار، و اعتقاد به وجود غایبانه‌ یک رهبری عادل، ظلم‌ستیز و بی‌نظیر، موجب پایداری و استقامت مؤمنان در امر دین‌داری و دوری از ظلم به دیگران و امثال آن می‌شود. زیرا هر کسی می‌داند که در حکومت مهدی، که به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی ممکن است هرلحظه‌ای برپا شود، حق مظلوم از ظالم ستانده می‌شود. بنابراین، انتظار فرج و وجود امام غایب، به منزله‌ یک نیروی بازدارنده‌ بسیار قوی است که می‌تواند تا حد بسیار زیادی از ارتکاب جرایم جلوگیری نماید. (هاشم العمیدی، ثامر، در انتظار ققنوس، ص 237).
یکی دیگر از فواید انتظار، امید به آینده‌ای سبز است. یکی از محقّقان و شیعه‌شناسان آلمانی، در این‌باره تحلیل زیبا دارد:
از جمله مسائل اجتماعی بسیار مهمی که همیشه می‌تواند موجب امیدواری و رستگاری شیعه باشد، اعتقاد به وجود حجت عصر و انتظار ظهور اوست. زیرا عقیده‌ شیعه این است: هنگامی که انسان در بستر رود، به این امید باید بخوابد که چون صبح از خواب برخیزد، حجت ظهور کرده، و او برای تأییدش آماده باشد. معتقدند که همه‌ مردم و دُوَل زمین تابع حکومت آنها خواهند بود. گویا فردفرد شیعه، بدون استثنا، شب که در بستر می‌روند، به امید ترقی و عالم‌گیری مذهب و اقتدار خود، صبح از خواب برمی‌خیزند. ... یأس و حرمان، عامل هرگونه نکبت و ذلت می‌گردد؛ ولی ضد آن‌که، پشت‌گرمی و امیدواری و قوت قلب از روی اعتقاد است، مایه‌ فلاح و نجات می‌شود.
علامه‌ مجلسی درباره‌ تشبیه خورشید وجود امام زمان در دوران غیب به خورشید در پشت ابر، وجوه هشتگانه‌ای را بیان می‌کند که ذکر آنها در اینجا خالی از لطف نیست. (محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 52، باب 20، حدیث 8)
أ. نور وجود و علم و هدایت به واسطه‌ فیض وجود اوست که بر مردمان می‌تابد. زیرا در جای خود معلوم شده است که علت غایی و هدف اصلی آفرینش، امام معصوم و انسان کامل است؛ و سایر ممکنات به طفیل وجود امام معصوم است که لباس هستی بر تن می‌کنند.
ب. همان‌گونه که مردم، به منظور بهره‌مندی بیشتر از نور خورشید، همواره منتظر خارج شدن آن از پشت ابر هستند، در دوران غیبت امام زمان نیز، شیعیان و پیروان مخلص آن حضرت همواره و در هر لحظه‌ای منتظر ظهور آن یگانه‌ دوران‌اند و هرگز مأیوس نمی‌شوند.
ج. منکران وجود امام زمان در دوران غیبت، همچون منکران وجود خورشید پشت ابرند.
د. گاهی اوقات، بودن خورشید در پشت ابر بهتر از ظهور آن است؛ به همین ترتیب، غایب بودن امام زمان، در زمان غیبت انفع به حال مردمان است.
هـ . همان‌طور که نگاه مستقیم و بی‌واسطه به خورشید ممکن است موجب کوری چشم شود، چه بسا که خورشید وجود امام زمان نیز اگر مستقیماً بتابد موجبات گمراهی برخی از افراد را فراهم سازد و سبب بی‌ایمانی آنان شود.
و. همان‌گونه که خورشید گاهی از پشت ابرها کنار می‌رود و برخی از افراد می‌توانند به آن نظر افکنند، امام زمان نیز در دوران غیبت به این صورت است که برای برخی از افراد ظاهر می‌شود.
ز. امام زمان، همچون سایر ائمه، در این که نفع عمومی دارند یعنی فیض وجود آنان شامل همه‌ موجودات و انسانهای روی زمین می‌شود، همچون خورشیدند که نفع آن عمومی است؛ در عین حال کسانی که مشکل بینایی داشته باشند، نمی‌توانند از نور آن بهره‌مند شوند و حتی ممکن است همچون خفاش، از آن متنفر باشند.
ح. همان‌گونه که تابیدن نور و شعاع خورشید به درون خانه‌ها به بزرگی و کوچکی پنجره‌ها و روزنه‌های هر خانه‌ای و زدودن موانع بیرونی بستگی تام و تمام دارد، تابیدن نور خورشید وجود امام زمان نیز بر دل‌ها و جان‌های افراد به میزان پاکی آنان از شهوات نفسانی و علاقه‌های جسمانی بستگی دارد. هر کسی که بتواند موانع و حجاب‌های ظلمانی را از جلو پنجره‌ دل خود بیشتر کنار زند، بهتر و بیشتر می‌تواند از شعاع نور وجود امام زمان بهره‌مند شود
فضیلت انتظار فرج
احادیث بسیار زیادی در باب فضیلت انتظار فرج وارد شده است. و در روایات متعددی انتظار فرج به عنوان برترین و بالاترین اعمال و عبادت‌ها به شمار آمده است. امام صادق (ع) دراین‌باره می‌فرماید:
کسی که در حال انتظار فرج مهدی از دنیا رود، همانند کسی است که با آن حضرت در خیمه‌اش باشد. سپس لحظه‌ای درنگ کرد و فرمود: بلکه مانند کسی است که در رکاب او با شمشیر بر سر دشمنان بکوبد. و سپس فرمودند: بلکه همچون کسی است که در رکاب پیامبر خدا به شهادت رسد.
برخی از افرادِ بی‌اطلاع از حقیقت مهدویت و انتظار، با استناد به پاره‌ای از روایات نامعتبر و تحریف معنوی پاره‌ای دیگر از احادیث مهدویت، گمان کرده‌اند که انتظار فرج به معنای دست روی دست گذاشتن و اقدام نکردن و منتظر منفعل بودن است. اینان پنداشته‌اند، در دوران انتظار باید از هر اقدامی در جهت مبارزه با ظلم و ستم خودداری نمود و دست از هرگونه سازندگی و اصلاحی برداشت و نه تنها با مفاسد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و اخلاقی نباید مبارزه کرد، بلکه در حد امکان زمینه‌ توسعه‌ فساد و عالم‌گیر شدن آن را باید فراهم ساخت، تا قیام مهدی هر چه زودتر فراهم شود. در حالی که اهمیّت انتظار فرج، در تلاش برای سازندگی و اصلاح نهفته است. انتظار فرج، یعنی تعهد نسبت به خوبی‌ها و فضیلت‌ها؛ انتظار فرج، یعنی نیرویی معنوی برای حرکت و پویایی؛ انتظار فرجی که در تشیع است، از جنس فعل است، نه انفعال؛ از سنخ عبادت است، نه کسالت. (ر.ک: مرتضی مطهری، قیام و انقلاب مهدی، ص 15).
انتظار فرج، به معنای خوش‌بینی واقع‌گرایانه، و نه وهمی و خیالی، نسبت به آینده‌ بشریت و فرجام تاریخ است. شیعه با این اعتقاد خود، آینده‌ای زیبا و نویدبخش را برای جهان و انسان انتظار می‌کشد؛‌ آینده‌ای که در آن پیروزی نهایی صلح و عدالت و آزادی و صلاح و صداقت بر زور و جور و ظلم و استبعاد و استبداد و اختناق و نیرنگ و فریب ترسیم شده است. آینده‌ای که یک حکومت الهی واحد بر سراسر جهان حکم‌فرما خواهد بود. سراسر گیتی از رفاه و آبادانی مناسب برخوردار خواهد شد.
انتظار مهدی و اعتقاد به وجود مهدی موعود از جمله‌ مترقی‌ترین و پیشرفته‌ترین اعتقادات است. انتظار مهدی، یعنی انتظار ظهور عدل مجسّم؛ انتظار مهدی، یعنی انتظار عالم‌گیر شدن، مهدی، یعنی انتظار فرا رسیدن روزی که بیچارگی و حقارت و کینه و حسادت و خیانت از میان بشریت برچیده می‌شود؛ انتظار مهدی، یعنی انتظار گشوده شدن درهای نامحدود علم و دانش حقیقی و بهره‌مندی بشریت از علوم و دانش‌های سعادت‌آفرین؛ و بالاخره این که انتظار مهدی یعنی انتظار و امید به تحقق همه‌ ارزش‌های الهی و انسانی،‌ در سراسر گیتی.
.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » آزاده پورسلیمان ( چهارشنبه 90/4/29 :: ساعت 8:32 عصر )
»» امام وسخن زیبا

     جملات گهربار امام سجاد

امام سجادعلیه السلام فرمود:

سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهی می باشد و از سختی ها صحرای محشر در امان است:

اوّل آن که در کارگشایی و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید.

دوّم آن که قبل از هر نوع حرکتی بیندیشد که کاری را که می خواهد انجام دهد یا هر سخنی را که می خواهد بگوید آیا رضایت و خوشنودی خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او می باشد.

سوّم قبل از عیب جویی و بازگویی عیب دیگران، سعی کند عیب های خود را برطرف نماید. (1)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود: بازداشتن زبان از بدگویی و غیبت مردم، خود را مشغول به کارهایی کردن که برای آخرت و دنیای انسان مفید باشد و همیشه بر خطاها و اشتباهات خود ناراحت باشد. (2)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

هرکس دارای چهار خصلت باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ملاقات می کند که از او راضی و خوشنود است:

1 ـ خصلت خود نگهداری و تقوای الهی به طوری که به تواند بدون توقّع و چشم داشتی، نسبت به مردم خدمت نماید.

2 ـ راست گویی و صداقت نسبت به مردم در تمام موارد زندگی.

3 ـ حیا و پاکدامنی نسبت به تمام زشتی های شرعی و عرفی.

4 ـ خوش اخلاقی و خوش برخوردی با نزدیکان و خانواده خود. (3)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

ای فرزند آدم، تا آن زمانی که در درون خود واعظ و نصیحت کننده ای دلسوز داشته باشی و در تمام امور بررسی و محاسبه کارهایت را اهمیّت دهی و در تمام حالات ـ از عذاب الهی ـ ترس و خوف داشته باش؛ در خیر و سعادت خواهی بود. (4)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

حقّی که شکم بر تو دارد این است که آن را ظرف چیزهای حرام ـ چه کم و چه زیاد ـ قرار ندهی و بلکه در چیزهای حلال هم صرفه جویی کنی و به مقدار نیاز استفاده نمایی. (5)

امام سجاد علیه السلام فرمود: 

کسی که مشتاق بهشت باشد در انجام کارهای نیک، سرعت و عجله می نماید و شهوات را زیر پا می گذارد و هرکس از آتش قیامت هراسناک باشد به درگاه خداوند توبه می کند و از گناهان و کارهای زشت دوری می جوید. (6)

امام سجاد علیه السلام فرمود: 

دست نیاز به سوی مردم دراز کردن، سبب ذلّت و خواری در زندگی و در معاشرت خواهد بود و نیز موجب از بین رفتن حیا و ناچیز شدن شخصیت خواهد گشت به طوری که همیشه احساس نیاز و تنگ دستی نماید و هرچه کمتر به مردم رو بیندازد و کمتر درخواست کمک نماید بیشتر احساس خودکفایی و بی نیازی خواهد داشت. (7)

امام سجاد علیه السلام فرمود: 

سعادت و خوشبختی انسان در حفظ و کنترل اعضاء و جوارح خود از هرگونه کار زشت و خلاف است. (8)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

در این دنیا سرور مردم، سخاوتمندان هستند؛ ولی در قیامت سیّد و سرور مردم، پرهیزکاران خواهند بود. (9)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

هر کس برای رضا و خوشنودی خداوند ازدواج نماید و با خویشان خود صله رحم نماید، خداوند او را در قیامت مفتخر و سربلند می گرداند. (10)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

هرکس به دیدار دوست و برادر خود برود و برای رضای خداوند او را زیارت نماید به امید آن که به وعده های الهی برسد، هفتاد هزار فرشته او را همراه و مشایعت خواهند کرد، همچنین مورد خطاب قرار می گیرد که از آلودگی ها پاک شدی و بهشت گوارایت باد. پس چون با دوست و برادر خود دست دهد و مصافحه کند مورد رحمت قرار خواهد گرفت. (11)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

چنانچه شخصی تو را بدگویی کند و سپس برگردد و پوزش طلبد، عذرخواهی و پوزش او را پذیرا باش. (12)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

تعجّب دارم از کسی که نسبت به تشخیص خوب و بد خوراکش اهتمام می ورزد که مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر کارهایش اهمیّت نمی دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فکری، اخلاقی و... بی تفاوت است. (13)

 


پی نوشتها:

1ـ تحف العقول: ص204

2 ـ تحف العقول: ص 204

3 ـ مشکاه الانوار: ص 172

4 ـ مشکاه الانوار: ص 246

5 ـ تحف العقول: ص 186

6 ـ تحف العقول: ص 203

7 ـ تحف العقول: ص 210

8 ـ تحف العقول: ص201

9 ـ مشکاه الانوار: ص 232

10 ـ مشکاه الانوار: ص 166

11 ـ مشکاه الانوار: ص 207

12 ـ مشکاه الانوار: ص 229

13 ـ أعیان الشّیعه: ج 1، ص 645

 

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » آزاده پورسلیمان ( چهارشنبه 90/4/29 :: ساعت 8:58 صبح )
»» جملات زیبا

  10 گلبرگ تربیتی

جمله های زیبا ازدکترمحمدرضا سنگری

1.گریه ی ابرها ازآن است که آسمان راوداع می گویند.

2. عادت نکرده ایم خویش را تجزیه وتحلیل کنیم به همین دلیل هم تجزیه می شویم وهم تحلیل میرویم.

3. برای خوب شدن بهتراست کارخوب نکنیم ازبدیهایمان بکاهیم.(اجتناب السیئات افضل من اکتساب الحسنات)

4. قلب سالم همچون مین یاب است تا به گناه رسید آژیرمی کشد اگرروزی حلاوت طاعت یافتیم وکراهت معصیت به سلامت قلبمان ایمان بیاوریم .

5. معلم پای تخته سیاه نامه عملش راسفید می کند.

6.کسی که برای غیرخدا کار کند یک عمرمردود است .

7.هرکس خودرا اداره کند بزرگترین مدیراست .

8.بسیج مدرسه عشق است واین تنها ترین مد رسه ای است که همه دانش آموزانش معلم اند.

9. ساعت ها غارتگر عمرند بیایید درمدرسه عمر فرصت ها را به تاراج بیهودگی ندهیم بازیگوشی درمدرسه عمر گوشمالی فردا را درپی دارد.

10.اگرهرروز همراه با هروعده غذا یک آیه ازقرآن نیز غذای فکرمان گردد همه ما پس از6سال قرآن را به خاطر سپرده ایم.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » آزاده پورسلیمان ( شنبه 90/4/18 :: ساعت 1:55 عصر )
»» دیوارشیشه ای

 

                                       آکواریوم

دانشمندی آزمایش جالبی انجام داد.اودرمیان آکواریوم یک دیوارشیشه ای قرارداد که آنرا به دوبخش تقسیم می کرد.دریک بخش ماهی بزرگی قراردادودربخش دیگرماهی کوچکی که غذای موردعلاقه ماهی بزرگ بود.ماهی کوچک تنها غذای ماهی

بزرگ بود ودانشمند به او غذای دیگری نمی داد.او برای شکارماهی کوچک بارهاوبارها به سویش حمله بردولی هرباربا دیوارشیشه ای برخورد می کرد همان دیوار شیشه ای که اوراازغذای مورد علاقه اش جدا می کرد.پس ازمدتی ماهی بزرگ ازحمله ویورش به ما هی کوچک دست برداشت.اوباورکرده بود که رفتن به آن سوی آکواریوم وشکارما هی کوچک امری محال وغیرممکن است . درانتها دانشمند شیشه بین دو بخش آکواریوم را برداشت ولی دیگر هیچگاه ماهی بزرگ به ماهی کوچک حمله نکرد وبه آن سوی آکواریوم نیزنرفت گرچه دیوارشیشه ای دیگروجود نداشت اما دیواری که درذهن ماهی بزرگ ساخته شده بود هیچگاه فرونریخت دیواری که ازدیوارواقعی سخت تروبلند ترمی نمود وآن دیواردیواربلند باورخود بود.چه زیبا حضرت علی (علیه السلام ) می فرمایند   : «چون سختی ها به نهایت رسدگشایش پدید آیدوآن هنگام که حلقه های بلا تنگ گردد آسایش فرا رسد » نهج البلاغه حکمت 351

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » آزاده پورسلیمان ( سه شنبه 90/4/14 :: ساعت 5:41 عصر )
»» حرف زیادی

پالایش سه گانه

 

روزی یکی ازآشنا یان سقراط اورادیدوبعدازاحوالپرسی روبه اوکردوگفت آیا می دانی              من چه چیزی درباره ی دوست توشنیده ام ؟ سقراط جواب داد: یک لحظه صبرکن قبل ازاین که چیزی به من بگویی مایلم که ازیک آزمون کوچک بگذری . این آزمون پالایش سه گانه نام دارد. اولین مرحله پالایش حقیقت است .آیا توکاملا مطمئن هستی که آن چه که درباره ی دوستم می خواهی به من بگویی حقیقت است ؟ آشنای سقراط گفت :نه دروواقع من فقط آنرا شنیده ام .سقراط  گفت بسیارخوب پس تو واقعا نمی دانی که آن حقیقت دارد یاخیر.  حالا بیا ازمرحله دوم بگذر. مرحله دوم پالایش خوبی است .آیا آنچه درباره ی دوستم می خواهی به من بگویی چیز خوبی  است ؟

 آشنای سقراط :نه برعکس   سقراط : پس تو می خواهی چیزبدی رادرباره ی او به من بگویی .اما مطمئن هم نیستی که حقیقت دارد . با این وجودممکن است که تو ازآزمون عبورکنی .زیرا هنوزیک مرحله دیگرباقی مانده است .مرحله پالایش   سودمندی .آیا آنچه که درباره ی دوستم می خواهی به من بگویی برای من سودمند است؟ آشنای سقراط :نه حقیقتا نه .سقراط نتیجه گیری کرد:بسیارخوب .اگرآنچه که می خواهی بگویی نه حقیقت است نه خوب است ونه سودمند چرا اصلا می خواهی به من بگویی.

                                               

 

 

 

                                                        

 

 

 

 

                                                                                  

   

 

                                                                     

                                                                                           

 

 

 

 

 

                                                 

                                             

             

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » آزاده پورسلیمان ( سه شنبه 90/4/14 :: ساعت 1:1 عصر )
   1   2      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

لشکر رعب
آیه ای که کمتر شنیده ایم
زیباترین عکس
چرا محرم ؟
الگوی جوانان دانشمند
امیدبخش ترین آیه
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 2
>> بازدید دیروز: 1
>> مجموع بازدیدها: 24565
» درباره من

دین وزندگی

» پیوندهای روزانه

حضرت علی (ع)
فضایل اهل بیت [1]
دل آسمانی [2]
شیعیان [1]
نورآسمان
موسسه تحقیقاتی ولی عصر [4]
بسیج طلاب دزفول [8]
[آرشیو(7)]

» آرشیو مطالب
تیر 90
مرداد 90

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
.: شهر عشق :.
منطقه آزاد
گروه اینترنتی جرقه داتکو
جبهه مدیریت

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب